@ alle beginners: mentor nodig? Walktrough eerste stapjes!

Bespreek hier alles wat te maken heeft met SoccerProject

Moderator: Moderator

sjordy
Assistant Coach

Post by sjordy »

ik ben nu juist men 2de dag dat ik soccerproject speel
en zou graag een mentor hebben die me kan helpen
en ik zou graag communiceren via msn men naam op
soccerproject is sjordy
dus PM me maar op soccerproject
Badbuffalo
Member of the Soccer Project Association

Post by Badbuffalo »

Stuur me een berichtje op SP ;)
master-chief
Groundsman

Post by master-chief »

kan er mij iemand enkele tips geven plz?
ik ben net begonnen, maar ik heb het gevoel dat ik hier rondloop als kip zonder kop.
grtz

master-chief
fc-dinges
silverblast

Post by silverblast »

master-chief wrote:kan er mij iemand enkele tips geven plz?
ik ben net begonnen, maar ik heb het gevoel dat ik hier rondloop als kip zonder kop.
grtz

master-chief
fc-dinges
Nog een Halo-fanaat? Mijn teamnaam is niet toevallig The Arbiters! :wink:

Bereid je voor op een lange tekst die ik een tijd geleden uittypte voor een andere beginnende manager:

Welkom op SP!
Eerst en vooral is je staff belangrijk. Zorg dat je op elke functie een staflid hebt, anders neem je één aan. neem er een die niet te duur is, zelfs al zijn ze slecht, stuur ze op een cursus en dan groeien ze. tegen zondag is hun cursus gedaan en kan je ze nogmaals wegsturen, dit iedere zondag, tot ze 100% bereiken.

Nu je training:
Via Club -> Spelers -> Training kan je je spelers laten trainen. Simulaties deze zijn om 04.00u,10.00u,14.00u,18.00u en 22.00u en duren iedere keer ongeveer 20 min. Tijdens deze simulaties worden je spelers getraind. Uiteraard is dat niet zo algemeen, maar moet je zelf beslissen op welke 'skill' elke speler getraind wordt. Even over de skills:

Fitheid: Deze skill spreekt voor zich. Hoe lager de fitheid, hoe lager de prestatie en hoe groter de kans op blessure. Iedere dag krijgt elke speler +15% fitheid waardoor hij technisch gezien iedere dag kan spelen. (niet rekening houdende met blessures uiteraard)

Moraal: Hoe hoger de moraal, hoe beter de prestatie. Per wedstrijd die een speler speelt krijgt die +5% moraal.

Conditie: Hoe hoger de conditie, hoe minder de fitheid zal dalen per wedstrijd. Conditie is voltraind tussen 70% en 100%.(hoe hoger hoe beter. Een maxed skill betekent een rood balkje, de skill kan niet meer hoger gaan.)

Gewone skill: Deze skills bepalen gewoon de globale klasse van een speler. Ze zijn voltraind tussen 50% en 100%. (hoe hoger hoe beter. Een maxed skill betekent een rood balkje, de skill kan niet meer hoger gaan.)

Hoofdskill: Deze skills zijn de twee onderste vetgedrukte skills. Ze tellen dubbel mee voor de globale klasse en vertellen veel over de kwaliteiten van een speler. Spelers met hoge hoofdskills zijn vaak ook goede spelers.

Verborgen skill: is nu nog niet zo belangrijk, maar ik laat je toch even weten dat hij er is. Deze komt pas belangrijk als je jeugdspelers wil aankopen.

Terug naar de training: als je de logica volgt uit mijn uitleg is het evident dat je eerst de hoofdskills traint. Op deze manier stijgt de globale klasse vd speler sneller en zal hij dus ook sneller beter presteren.
Het beste is dus dat je elke speler op een van de twee onderste skills instelt.OPGELET: als in het uitschuifbalkje een skill zoals "passen" in een rood lettertype staat is de skill maxed en kan die niet verder getraind worden. Dan train je gewoon een andere skill.

Training kan je ook automatisch laten doen door je assistent trainer. Je klikt gewoon bovenaan de pagina op "automatisch". Doch, als je assistent trainer minder dan 80% is is dit niet aangeraden, soms loopt er dan wel eens iets fout waardoor een speler niet (juist) traint.

Btw, je kan een mooi spelersoverzicht krijgen door op de spelersnaam te klikken en dan nog eens op het vergrootglas dat links in het uitgeklapte kader staat. Dan zie je de speler in detail.

Als je je training gedaan hebt, kan je eventjes geld binnenhalen. Ga naar Club -> Stadion -> Reclame. Klik daar op het blauwe lijntje en kies een reclamepaneel waarbij de duur 10 of minder dan 10 dagen is. Bij dat reclamepaneel klik je op "aanvaarden". Zo blijf je klikken op de blauwe lijntjes en reclamepanelen aanvaarden tot er geen reclamepanelen meer zijn die minder dan 10 dagen duren. Dit ritueel doe je best iedere keer je inlogt. Als er géén reclamepanelen zijn van 10 dagen of minder wacht je tot de volgende dag.

Nu gaan we naar je stadion. Uitbreiding is op dit moment een verspilling van geld. Wat wel belangrijk is is een jeugdcentrum! Ga naar Club -> Stadion -> Jeugdcentrum en start meteen met het bouwen van een eenvoudig jeugdcentrum. Ondanks de hoge prijs is dit een zeer voordelige uitbreiding, omdat met jeugdspelers veel geld te verdienen valt.

Wat ook belangrijk is is je ticketprijs. (Club -> Stadion -> Ticketprijs) Om de ideale ticketprijs te betalen download je best SPMT.

OPMERKING- LEES EERST ALINEA ONDER ONDERSTAANDE ALINEA

Ga naar www.spmt.sohosted.com, maar vergeet niet Net.Framework te downloaden vooraleer je SPMT zelf downloadt. Op SPMT kan je met dezelfde login en gebruikersnaam inloggen en dan in het Stadion-gedeelte met de stadioncalculator de ideale ticketprijs berekenen.

Mocht je heel dit installeergedoe niet zien zitten kan je altijd eens vragen of een brave ziel dit voor je uitrekent met zijn stadioncalculator.

Nu heb je al een staf, een deftig stadion, een spelerstraining. Nu komt het serieuze werk: wedstrijden spelen.
Ga naar Tactiek -> A-opstelling.

Daar kies je aan de hand van je spelers een formatie en tactiek die je best past. Kijk op welke linie je meest spelers hebt en bepaal daaraan je opstelling. Bv heb je een hoop verdedigers maar wat minder middenvelders dan speel je 4-3-3.
Hier even wat uitleg bij alle formaties:

3-4-3:
Sterke punten: Middenveld en Aanval
Zwakke punten: Verdediging
Wanneer gebruiken: als je wilt aanvallend spelen
Geschikte tactiek: Kick and rush (++), Passing (+), Lange bal (+), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (-). Waarom Kick en Rush ++? wel omdat dit een aanvallende opstelling is dus zou je moeten kiezen voor de meest aanvallende tacktiek
Stijl: +75%, we willen aanvallend spelen dus gaan we ons ook aanvallend gedragen he
Agressie: afhankelijk van de scheids (en tegenstander)

3-5-2:
Sterke punten: Middenveld
Zwakke punten: Verdediging
Wanneer gebruiken: als je extreem zwak bent in je middenveld of als je veel verdedigers geblesseerd hebt.
Geschikte tactiek: Kick and rush (-), Passing (++), Lange bal (-), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (-). Waarom Passing ++? wel dit is een middenveld gebasseerde opstelling, dus gaan we het nog meer in de verf zetten. Je zou wel kunnen zeggen ik ga men aanval en verdediging wat versterken met lange bal, kick en rush of verdedigend... maar waarom zou je dan met 5 middenvelders gaan spelen
Stijl: 25%-75%, we willen ons hier voornamelijk op balbezit in het middenveld focussen dus gaan we de bal niet te veel naar achter of naar voor brengen

4-3-3:
Sterke punten: Verdediging en Aanval
Zwakke punten: Middenveld
Wanneer gebruiken: als je onzeker bent van je overwinningskanten maar toch wilt gaan voor de aanval
Geschikte tactiek: Kick and rush (+), Passing (-), Lange bal (++), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (+). Waarom Lange bal ++? wel omdat dit je verdediging nog extra verscherpt.
Stijl: +75% als je kick en rush doet, -25% als je verdedigende muur doet. Als je lange bal doet, tja afhankelijk van wat je wilt maar ik zou dan +75% gaan

4-4-2:
Sterke punten: Middenveld en Verdediging
Zwakke punten:
Wanneer gebruiken: als je niet echt weet wat doen of als je spitsen niet al te best zijn
Geschikte tactiek: Kick and rush (-), Passing (+), Lange bal (=), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (+). Geen uitschieter omdat dit eigenlijk een vrij neutrale tactiek is
Stijl: Gebruiken we passen dan 25%-75%, gebruiken we verdedigende muur dan gaan we ook effectief verdedigen met -25%

4-5-1
Sterke punten: Middenveld en Verdediging
Zwakke punten: Aanval
Wanneer gebruiken: Als je jezelf onderschat of teveel blesures/schorsingen met spitsen
Geschikte tactiek: Kick and rush (--), Passing (++), Lange bal (-), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (+). Waarom Passing ++? wel kijk hiervoor bij de 3-5-2
Stijl: 25%-75%

5-3-2
Sterke punten: Verdediging
Zwakke punten:
Wanneer gebruiken: Wanneer je duidelijk zwakker bent ma toch wilt proberen te flitsen
Geschikte tactiek: Kick and rush (-), Passing (-), Lange bal (+), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (++). Waarom Verdedigende muur ++? wel omdat dit een opstelling is puur voor te verdedigen, dus gaan we ons ook verdediging he... We gaan ons verdediging toch niet zwakker maken om onze 2 spitsen te verstevigen met een extra aanvalsoptie. Dan koos je beter voor 4-3-3
Stijl: -25% Verdedigen is wat we moeten doen!!!

5-4-1
Sterke punten: Verdediging en Middenveld
Zwakke punten: Aanval
Wanneer gebruiken: als je totaal niet meer gelooft in je kansen
Geschikte tactiek: Kick and rush (--), Passing (+), Lange bal (-), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (++). Waarom Verdedigen ++? wel zie hiervoor naar 5-3-2
Stijl: -25% (behalve als je voor passing zou kiezen... dan eerder 25%-50%)
(met dank aan Mysticalguard)

Stel op iedere positie via het selectiebalkje de speler met de hoogste globale klasse in. Bij de 5 wissels stel je zeker een GK (keeper), een verdediger, een middenvelder en een aanvaller + positie naar keuze
Agressie laat je staan op 50% en dan klik je op "Bewaren". Proficiat, nu heb je een standaard A-opstelling. Maar opgelet, je hebt ook nog "de individuele orders". Dit is een link in het blauw die rechts op je scherm staat.

Klik erop en je krijgt de waslijst met al je ingestelde A-teamspelers en een selectievakje ernaast. De geschikte individuele orders voor elke speler kan je vinden via SPMT. (maar alweer kan je dat ook vragen aan een brave ziel om dat voor jou uit te pluizen.)

Voila, nu heb je een standaard opstelling.
Ga naar Club -> Wedstrijden -> Kalender.
Naast elke wedstrijd heb je een optie "stel in".
Klik hierop en ontdekt tot je grote verbazing dat hier al netjes je standaardopstelling is ingevuld. Praktisch, nietwaar? Nu, je agressie heeft een grote (zeer grote) invloed op je wedstrijdprestaties. Ik persoonlijk gebruik een simpele formule om mijn agressie te berekenen:
"125% - Strengheid Scheidsrechter"
(strengheid scheidsrechter kan je ontdekken door te klikken op zijn naam of erop te blijven rusten met je muisaanwijzer, dan krijg je een geel uitklapinfoblaadje)

Zo, nu ben je zowat ingewijd in de wereld van SP. Mocht je nog vragen hebben kan je altijd terecht op het forum. Vooraleer je vragen stelt raad ik wel aan even de FAQ te lezen: http://forum.soccerproject.com/viewtopic.php?t=48283

Deze staat vol nuttige informatie en als ervaren managers op het forum iedere keer dezelfde vragen moeten beantwoorden die eigenlijk in de FAQ vermeld staan, hoe zou je zelf dan zijn? Wink

Nu, je eerste pasjes zijn gezet. Ik wens je nog veel succes op SP!!
Grtz
Silverblast

Als je na het lezen van de FAQ nog vragen hebt mag je me die altijd stellen.
Toegegeven, het is veel leeswerk, maar als je het niet zitten om alles te leren door ondervinding is lezen de enige andere uitweg. :wink:
The Arbiters - F.73

Previously: Olimpia Piraeus - H.171

A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools - D. Adams, 2009.
El buffalolo

Post by El buffalolo »

sjordy wrote:ik ben nu juist men 2de dag dat ik soccerproject speel
en zou graag een mentor hebben die me kan helpen
en ik zou graag communiceren via msn men naam op
soccerproject is sjordy
dus PM me maar op soccerproject
Welkom hier :wink:
Suba-ra-shi chin chin mono
Kintama no kame aru
Sore no oto saru bo bo
Iie! Ninja ga imasuuuuuuuu
Hey hey let's go kenka suru
Taisetsu na mono protect my balls!
Boku ga warui so let's fighting...
Let's fighting love!
Hilermo
Coach

Post by Hilermo »

Ik zou best wel zo'n mentor kunnen gebruiken, in het begin dat ik speelde heb ik heel wat flaters begaan. En ik denk dat da mijn laatste niet waren.
Waar kan ik zo'n mentor krijgen of wie biedt zich aan?

Alvast bedankt Hilermo
Allons le VK!!
Badbuffalo

Post by Badbuffalo »

Stuur me een berichtje op SP zelf ;)
sprakelini
Fan

mentor

Post by sprakelini »

Ik ben een paar dagen geleden begonnen met SP en ben zelf championship manager gewend. Dit is een stuk complexer heb ik het idee, daarom zal het voor mij ideaal zijn als een ervaren manager zich aanbied mij van een aantal tips te voorzien. Het handigste is als deze persoon mij een ingame message stuurt, mijn managernaam is: Sprakelini. Mijn teamnaam is: Sprakels rukkers :twisted: ]

Alvast bedankt, Marco
roda46
Fan

Post by roda46 »

Kan iemand met een stadioncalculator uitrekenen wat mijn ticketprijs zou moeten zijn?

Welke gegevens heb je heirvoor nodig?
PiRLo

Post by PiRLo »

roda46 wrote:Kan iemand met een stadioncalculator uitrekenen wat mijn ticketprijs zou moeten zijn?

Welke gegevens heb je heirvoor nodig?
http://spmt.sohosted.com/

Dit programma kan je er voor gebruiken en voor nog veel meer ;)
Image
roda46
Fan

Post by roda46 »

zit om mijn werk en kan het hier niet downloaden....

in ieder geval bedankt
bollerd
Fan

Post by bollerd »

ik heb me net geregistreerd en zou graag een mentor willen die me wat kan helpen met dit spel te beginnen! alvast bedankt!
boyke

Post by boyke »

bollerd wrote:ik heb me net geregistreerd en zou graag een mentor willen die me wat kan helpen met dit spel te beginnen! alvast bedankt!
Welkom op Soccerproject en het Forum :!:
We hopen dat je het hier fijn zal vinden :!:

Voor vragen of hulp mag je me steeds contacteren op het forum op soccerproject

Manager : boyke

Team : Viva La Gantoise

Grtz
bafkop
Team Manager

Post by bafkop »

silverblast wrote:Fitheid: Deze skill spreekt voor zich. Hoe lager de fitheid, hoe lager de prestatie en hoe groter de kans op blessure. Iedere dag krijgt elke speler +15% fitheid waardoor hij technisch gezien iedere dag kan spelen. (niet rekening houdende met blessures uiteraard)
Effe een vraagje, is dit niet afhankelijk van leeftijd? Ik dacht dat vanaf 30jaar een speler minder snel zijn fitheid terug krijgt of verliest hij enkel meer fitheid?
Merksem Dragon's
kachtemnaorke

Post by kachtemnaorke »

als iemand die nog een mentor nodig heeft,mail me gerust op Sp

kzal je met plezier helpen
vanparystje, the manager of Kachtem City
Post Reply

Return to “Alles over SP / Vragen”