Dit zijn veel vragen, die ik per punt ga proberen beantwoorden
Weet dat mijn antwoorden komen uit ervaringen met een agressief team.
Agressierange bepalen is de moeilijkste vraag, gezien deze afhankelijk zijn van doel en budget.
Doel, vb stel je wil tot in de C reeks komen, of je wil A winnen.
A winnen dat kan je volgens mij alleen met een agressierange tem +/-50? ook al heb je een super ploeg (later meer waarom)
Wil je in A meedoen, dat kan met alle ranges, kijk maar naar de verschillende voorbeelden.
Voordeel: Hoge agressierange, is kostprijs.
Aantal spelers op de markt lijken me er niet meer te zijn dan andere ranges. (goede spelers, matige spelers mss wel)
Nadeel
Hier is je redenering fout, je kan even agressief spelen als met een andere range.
Maar, je zal dus meer gele kaarten krijgen, dus je B en eventuele C spelers moeten ook degelijk zijn.
En het belangrijkste, je hebt alleen meer kans op dubbel rood (geen perfecte verdeling van je kaarten)
1x dubbel rood = een paar LR kwijt, maar 2 of 3 zijn een probleem en vaak het verlies van een wedstrijd.
Wat ik wel deed in mijn opgang naar boven, is minder agressief spelen tegen ploegen waar je overschot hebt in LR, waardoor je minder kaarten pakt
Maar in B/A zijn de marges zo dicht dat je vaak 100% agressie speelt en de random gewoon neemt zoals ze is.
Daarom is het extreem moeilijk om A te winnen met een agressief team, omdat je die verdeling van de kaarten af en toe tegen je krijgt.
Welke neem je, dat is je moeilijkste vraag. Zie ook doel en budget.
Ik ga mezelf dezelfde vraag moeten stellen binnen 3tal seizoenen.
Algemeen hoe hoger je wenst te komen hoe beter je spelers en hoe hoger je budget moet zijn, zeker hoe lager de agressie.
Ikzelf ga handelen tot ik het beu ben en dan zien welke agressie ik zal nemen om opnieuw bovenaan mee te doen. (mezelf kennende opnieuw hoge agressie wegens te klein budget
Wat wel belangrijk is, hou je range dicht bij elkaar.
Ik zou zeggen, hou ze binnen de 10agressiepunten, bij hogere agressieranges kan je iets breder gaan, maar ook ik hou ze binnen de 16% (84-100)
Zeker bij de lage agressies moet je ze nog dichter bij elkaar houden vb 10-20 is al 2x zoveel kans op dubbel geel en dus rood.
De beneliga spelers hebben nu toevallig verschillende agressieve teams, maar ik kan voldoende voorbeelden geven van minder agressieve opkomende teams. Reden, gewoon toeval.
Enkele jaren terug was ik bij de enige was de prijs iets lager, nu vissen we een beetje in dezelfde vijver, net als nog enkele andere teams.
De prijzen van top spelers zijn ook bij de hogere agressies gestegen, maar nog altijd goedkoper van spelers met lagere agressie.
Volg je deze strategie niet, dan moet je minder agressief spelen en haal je dus minder LR.
Speel je vb met 7 niet agressieve spelers en 4 agressieve dan zal je vaker rode kaarten pakken, dat ben ik zeker (getest), zie ook hierboven.
Als je spelers voor te verkopen koopt, uiteraard niet naar kijken.
Ter info: ooit eens onderstaande berekening gemaakt, agressie van je wedstrijd, agressie scheids, hoeveel kaarten je neemt.
Voor een topteam moet je x2 of x3 doen tussen de bovenste en onderste agressiekeuze in prijs.
100 GK/spelers 85
100 wedstr 20 scheids 10 kaarten
100 wedstr 25 scheids 10 kaarten
100 wedstr 50 scheids 11 kaarten
60 wedstr 100 scheids 10 kaarten
80 GK/spelers 60
100 wedstr 20 scheids 7 kaarten
100 wedstr 50 scheids 10 kaarten
70 wedstr 100 scheids 10 kaarten
70 GK/spelers 50
100 wedstr 20 scheids 7 kaarten
100 wedstr 50 scheids 9 kaarten
100 wedstr 60 scheids 10 kaarten
75 wedstr 100 scheids 10 kaarten
60 GK/spelers 40
100 wedstr 20 scheids 6 kaarten
100 wedstr 50 scheids 8 kaarten
100 wedstr 70 scheids 10 kaarten
80 wedstr 100 scheids 10 kaarten
50 GK/spelers 30
100 wedstr 20 scheids 5 kaarten
100 wedstr 50 scheids 7 kaarten
100 wedstr 80 scheids 10 kaarten
85 wedstr 100 scheids 10 kaarten
Uw tweede deel is een andere vraag:
Dit is de waardebepaling van een speler, de beste manier is eigenlijk gaan kijken bij club > transfertmarkt > overzicht.
Neem spelers met gelijke positie/ratings/leeftijd/agressie om de waarde te bepalen
Of bij jeugd, positie/leeftijd/agressie/hoofdskills/verborgen skills.
Het blijft natuurlijk wat de zot er voor geeft.
Dan gebruik ik soms spinfo, maar dan doe ik de waarde maal een factor. Minder juist, maar geeft een idee (verkopen hoger en inkopen lager is ideaal)
Bij de hogere agressie toppers (PB 72+), waarde spinfo x
GK x8
LB/RB/LM/RM x7
CM/CB x10
CF x9
RF/LR x6
Bij de iets mindere goden in hoge agressie:
GK x5
LB/RB/LM/RM x5
CM/CB x8
CF x6,5
RF/LR x4,5
De lagere agressieve spelers heb ik minder ervaring mee maar zal eerder
GK x4
LB/RB/LM/RM x3,5
CM/CB x5
CF x4
RF/LR x3
Om dit te weten in je eigen agressiekeuze wat bijhouden, de eerste manier (andere voorbeelden) werkt het beste.