@ alle beginners: mentor nodig? Walktrough eerste stapjes!

Bespreek hier alles wat te maken heeft met SoccerProject

Moderator: Moderator

Post Reply
Isis
Member of the Soccer Project Association
Posts: 4702
Joined: Fri May 07, 2004 2:41 pm

@ alle beginners: mentor nodig? Walktrough eerste stapjes!

Post by Isis »

@ alle beginnende SP'ers: Wij heten jullie van harte welkom op Soccerproject en op het forum van Soccerproject. Jullie gaan weldra ontdekken dat Soccerproject het leukste en verslavendste voetbalmanagerspel van het www is! Maar omdat alle begin moeilijk is, we zelf in het begin ook ongelooflijk gesukkeld hebben en het spel de laatste tijd alleen maar complexer geworden is, bieden we jullie hulp aan. Indien je wil, kan je je laten begeleiden door een mentor. Dit is een manager die op SP al wat ervaring heeft opgedaan en die ervaring graag met anderen wil delen. Wat moet je doen om een mentor te krijgen? Post je naam hier op het forum, vermeld er ook bij hoe je liefst contact onderhoudt met je mentor (via persoonlijk bericht op het forum, of op soccerproject, via messenger of mail).

@ alle kandidaat mentoren: Herinner je je nog hoe wij vroeger geploeterd hebben met onze ploeg? Wat voor stomme stoten wij allemaal uitgehaald hebben? (Ik in ieder geval wel) Wil je dat graag besparen aan de nieuwe managers? Hier kan je de namen vinden van nieuwe managers die graag een mentor zouden willen. Gelieve op het forum te posten welke manager(s) je begeleidt.

@allen: Dit is een experiment dat we graag zouden evalueren en eventueel uitbreiden na verloop van tijd. We zouden graag hebben dat je ook je opmerkingen met ons deelt en ook je positieve en negatieve ervaringen (eventueel via een persoonlijk bericht!)

PS Je mag mij ook een bericht sturen via soccerproject zelf (manager Isis, club Verbroedering Robbeke)

______________________________________________________________

BEGINNERSWALKTROUGH

Welkom op SP!
Je hebt je geregistreerd, je team heb je, nu eerst wat essentiële zaken! Je hebt bovenaan een coolmenu. Ga erover met je muis en ontdek de coole kunstjes ervan!
Ok genoeg gespeeld.
Ga naar club => staff => trainer
Daar klik je op 'aanwerven', want je hebt nog geen trainer!
Zoek jezelf een trainer die niet teveel kost, maar toch boven de 50% is. In het begin is het belangrijk dat je spelers snel groeien, en hier zorgt je trainer voor! Als je je trainer aanwerft, neem dan de maximumperiode (3 seizoenen)
Dan ga je naar club => staff => contracten.
Daar zie je je trainer staan, hoelang zijn contract nog duurt, etc.
Bij "cursus" staat er normaal gezien "nee". Daar klik je. "Wil je je trainer .... op cursus sturen?" Ja!
Op die manier zal je trainer beter worden, en deze cursussen zijn helemaal niet zo door!
Doe hetzelfde procédé nu voor al je andere stafleden!

Je staf zit nu al goed, tegen zondag is hun cursus gedaan en kan je ze nogmaals wegsturen op cursus, dit iedere zondag, tot ze 100% bereiken.
Wees gerust, zelfs op cursus blijft je staff zijn functie uitvoeren.

Nu je training:
Via Club -> Spelers -> Training kan je je spelers laten trainen. Simulaties deze zijn om 04.00u,10.00u,14.00u,18.00u en 22.00u en duren iedere keer ongeveer 30 min. Tijdens deze simulaties worden je spelers getraind, wedstrijden gespeeld en veel meer. De ligawedstrijden worden altijd om 4.00 's ochtends gespeeld. Uiteraard is trainen niet zo algemeen, maar moet je zelf beslissen op welke 'skill' elke speler getraind wordt. Even over de skills:

Fitheid: Deze skill spreekt voor zich. Hoe lager de fitheid, hoe lager de prestatie en hoe groter de kans op blessure. Iedere dag krijgt elke speler +15% fitheid waardoor hij technisch gezien iedere dag kan spelen. (niet rekening houdende met blessures uiteraard)

Moraal: Hoe hoger de moraal, hoe beter de prestatie. Per wedstrijd die een speler speelt krijgt die +5% moraal.

Conditie: Hoe hoger de conditie, hoe minder de fitheid zal dalen per wedstrijd. Conditie is voltraind tussen 70% en 100%.(hoe hoger hoe beter. Een maxed skill betekent een rood balkje, de skill kan niet meer hoger gaan.)

Gewone skill: Deze skills bepalen gewoon de globale klasse van een speler. Ze zijn voltraind tussen 50% en 100%. (hoe hoger hoe beter. Een maxed skill betekent een rood balkje, de skill kan niet meer hoger gaan.)

Hoofdskill: Deze skills zijn de twee onderste vetgedrukte skills. Ze tellen dubbel mee voor de globale klasse en vertellen veel over de kwaliteiten van een speler. Spelers met hoge hoofdskills zijn vaak ook goede spelers.

Verborgen skill: is nu nog niet zo belangrijk, maar ik laat je toch even weten dat hij er is. Deze komt pas belangrijk als je jeugdspelers wil aankopen. De verborgen skill is een skill die je niet ziet maar wel een invloed heeft op de globale klasse van je spelers. Via SPMT wordt de sluier gelukkig opgelicht, lees verder om te zien wat SPMT is, waar je het haalt en wat je ermee kan doen!

Terug naar de training: als je de logica volgt uit mijn uitleg is het evident dat je eerst de hoofdskills traint. Op deze manier stijgt de globale klasse vd speler sneller en zal hij dus ook sneller beter presteren.
Het beste is dus dat je elke speler op een van de twee onderste skills instelt.OPGELET: als in het uitschuifbalkje een skill zoals "passen" in een rood lettertype staat is de skill maxed en kan die niet verder getraind worden. Dan train je gewoon een andere skill.

Training kan je ook automatisch laten doen door je assistent trainer. Je klikt gewoon bovenaan de pagina op "automatisch". Doch, als je assistent trainer minder dan 80% is is dit niet aangeraden, soms loopt er dan wel eens iets fout waardoor een speler niet (juist) traint.

Btw, je kan een mooi spelersoverzicht krijgen door op de spelersnaam te klikken en dan nog eens op het vergrootglas dat links in het uitgeklapte kader staat. Dan zie je de speler in detail.

Als je je training gedaan hebt, kan je eventjes geld binnenhalen. Ga naar Club -> Stadion -> Reclame. Klik daar op het blauwe lijntje en kies een reclamepaneel waarbij de duur 10 of minder dan 10 dagen is. Bij dat reclamepaneel klik je op "aanvaarden". Zo blijf je klikken op de blauwe lijntjes en reclamepanelen aanvaarden tot er geen reclamepanelen meer zijn die minder dan 10 dagen duren. Dit ritueel doe je best iedere keer je inlogt. Als er géén reclamepanelen zijn van 10 dagen of minder wacht je tot de volgende dag.

Nu gaan we naar je stadion. Uitbreiding is op dit moment een verspilling van geld. Wat wel belangrijk is is een jeugdcentrum! Ga naar Club -> Stadion -> Jeugdcentrum en start meteen met het bouwen van een eenvoudig jeugdcentrum. Ondanks de hoge prijs is dit een zeer voordelige uitbreiding, omdat met jeugdspelers veel geld te verdienen valt.

Wat ook belangrijk is is je ticketprijs. (Club -> Stadion -> Ticketprijs) Om de ideale ticketprijs te betalen download je best SPMT.

Ga naar www.spmt.sohosted.com, maar vergeet niet Net.Framework te downloaden vooraleer je SPMT zelf downloadt. Op SPMT kan je met dezelfde login en gebruikersnaam inloggen en dan in het Stadion-gedeelte met de stadioncalculator de ideale ticketprijs berekenen.

Mocht je heel dit installeergedoe niet zien zitten kan je altijd eens vragen of een brave ziel dit voor je uitrekent met zijn stadioncalculator.


Nu heb je al een staf, een deftig stadion, een spelerstraining. Nu komt het serieuze werk: wedstrijden spelen.
Ga naar Tactiek -> A-opstelling.

Daar kies je aan de hand van je spelers een formatie en tactiek die je best past. Kijk op welke linie je meest spelers hebt en bepaal daaraan je opstelling. Bv heb je een hoop verdedigers maar wat minder middenvelders dan speel je 4-3-3.
Hier even wat uitleg bij alle formaties:

Passen-spel : Het middenveld wordt versterkt ten nadele van de rest van de ploeg.
Kick and rush : De aanval wordt versterkt ten nadele van de rest van de ploeg.
Lange bal : Het middenveld wordt overgeslagen ten voordele van uw verdediging en aanval.
Verdedigende muur : De verdediging wordt versterkt ten nadele van de rest van de ploeg.
Zonder tactiek.


3-4-3: (GK - LB - CB - RB - LM - CM - CM - RM - LF - CF - RF)
Sterke punten: Middenveld en Aanval
Zwakke punten: Verdediging
Wanneer gebruiken: als u wilt aanvallend spelen
Geschikte tactiek: Kick and rush (++), Passing (+), Lange bal (+), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (-). Waarom Kick en Rush ++? wel omdat dit een aanvallende opstelling is dus zou u moeten kiezen voor de meest aanvallende tacktiek
Stijl: +75%, we willen aanvallend spelen dus gaan we ons ook aanvallend gedragen he
Agressie: afhankelijk van de scheids (en tegenstander)

3-5-2: (GK - LB - CB - RB - LM - CM - CM - CM - RM - CF - CF)
Sterke punten: Middenveld
Zwakke punten: Verdediging
Wanneer gebruiken: als u extreem zwak bent in uw middenveld of als u veel verdedigers geblesseerd hebt.
Geschikte tactiek: Kick and rush (-), Passing (++), Lange bal (-), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (-). Waarom Passing ++? wel dit is een middenveld gebasseerde opstelling, dus gaan we het nog meer in de verf zetten. U zou wel kunnen zeggen ik ga men aanval en verdediging wat versterken met lange bal, kick en rush of verdedigend... maar waarom zou u dan met 5 middenvelders gaan spelen
Stijl: 25%-75%, we willen ons hier voornamelijk op balbezit in het middenveld focussen dus gaan we de bal niet te veel naar achter of naar voor brengen

4-3-3: (GK - LB - CB - CB - RB - LM - CM - RM - LF - CF - RF)
Sterke punten: Verdediging en Aanval
Zwakke punten: Middenveld
Wanneer gebruiken: als u onzeker bent van uw overwinningskanten maar toch wilt gaan voor de aanval
Geschikte tactiek: Kick and rush (+), Passing (-), Lange bal (++), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (+). Waarom Lange bal ++? wel omdat dit uw verdediging nog extra verscherpt.
Stijl: +75% als u kick en rush doet, -25% als uw verdedigende muur doet. Als u lange bal doet, tja afhankelijk van wat u wilt maar ik zou dan +75% gaan

4-4-2: (GK - LB - CB - CB - RB - LM - CM - CM - RM - CF - CF)
Sterke punten: Middenveld en Verdediging
Zwakke punten: Aanval
Wanneer gebruiken: als u niet echt weet wat doen of als u spitsen niet al te best zijn
Geschikte tactiek: Kick and rush (-), Passing (+), Lange bal (=), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (+). Geen uitschieter omdat dit eigenlijk een vrij neutrale tactiek is
Stijl: Gebruiken we passen dan 25%-75%, gebruiken we verdedigende muur dan gaan we ook effectief verdedigen met -25%

4-5-1: (GK - LB - CB - CB - RB - LM - CM - CM - CM - RM - CF)
Sterke punten: Middenveld en Verdediging
Zwakke punten: Aanval
Wanneer gebruiken: Als u uzelf onderschat of teveel blesures/schorsingen met spitsen
Geschikte tactiek: Kick and rush (--), Passing (++), Lange bal (-), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (+). Waarom Passing ++? wel kijk hiervoor bij de 3-5-2
Stijl: 25%-75%

5-3-2: (GK - LB - CB - SW - CB - RB - LM - CM - RM - CF - CF)
Sterke punten: Verdediging
Zwakke punten: Aanval
Wanneer gebruiken: Wanneer u duidelijk zwakker bent ma toch wilt proberen te flitsen
Geschikte tactiek: Kick and rush (-), Passing (-), Lange bal (+), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (++). Waarom Verdedigende muur ++? wel omdat dit een opstelling is puur voor te verdedigen, dus gaan we ons ook verdediging he... We gaan ons verdediging toch niet zwakker maken om onze 2 spitsen te verstevigen met een extra aanvalsoptie. Dan koos u beter voor 4-3-3
Stijl: -25% Verdedigen is wat we moeten doen!!!


5-4-1: (GK - LB - CB - SW - CB - RB - LM - CM - CM - RM - CF)
Sterke punten: Verdediging en Middenveld
Zwakke punten: Aanval
Wanneer gebruiken: als u totaal niet meer gelooft in uw kansen
Geschikte tactiek: Kick and rush (--), Passing (+), Lange bal (-), Zonder tactiek (=), Verdedigende muur (++). Waarom Verdedigen ++? wel zie hiervoor naar 5-3-2
Stijl: -25% (behalve als u voor passing zou kiezen... dan eerder 25%-50%)

Let op, dit zijn slechts richtlijnen die je kan volgen en die aangeraden worden door ervaren managers. Je hoeft ze niet te volgen.
:wink:

Zo, je eerste stapjes in de SP-wereld zijn gezet! De rest laat ik je zelf ontdekken. Als je vragen hebt, neem gerust een kijkje in de FAQ, daar staat veel informatie! Hier is de FAQ: http://forum.soccerproject.com/viewtopic.php?t=48283
Veel succes nog op SoccerProject!!!


Met dank aan Silverblast voor de noobwalktrough en Mysticalguard voor de formaties.
Last edited by Isis on Thu Jul 28, 2005 3:23 pm, edited 8 times in total.
otha
Team Manager
Posts: 125
Joined: Fri Jan 07, 2005 11:52 am

Post by otha »

ik wil wel mentor worden van een manager
Madness
Team Board Member
Posts: 291
Joined: Sun May 22, 2005 7:14 pm

Post by Madness »

Ik wil ook wel helpen als mentor.
Manager van FC Tpleinke
Mangernaam: Jokke Den Bakker
Garland Greene
Team Board Member
Posts: 280
Joined: Sat Jan 08, 2005 3:42 pm

Post by Garland Greene »

Schrijf mij ook maar op als mentor.
1e seizoen : ....
2e seizoen : ....
3e seizoen : 6e in E.80
4e seizoen : 4e in E.80
5e seizoen : 3e in E.80
6e seizoen : 1e in E.80
7e seizoen : 1e in D.27
8e seizoen : ?e in C.9

http://www.soccerproject.com/speler_ove ... p?tid=5741
joske
Member of the Soccer Project Association
Posts: 1679
Joined: Tue Mar 22, 2005 1:17 pm

Post by joske »

dat moet je in het andere topic doen :wink:
Joskeisback
Teamjoske
Badbuffalo
Member of the Soccer Project Association
Posts: 5891
Joined: Fri Oct 29, 2004 4:48 pm
Location: The very Oordegem City

Post by Badbuffalo »

Ik wil ook mentor worden! (wrom 2 topics?)
feyenoordie
Member of the Soccer Project Association
Posts: 2995
Joined: Sat Mar 05, 2005 12:57 pm

Post by feyenoordie »

Dit is topic voor mensen die een mentor willen.
The Iceman
Member of the Soccer Project Association
Posts: 3056
Joined: Mon Jul 05, 2004 3:40 pm
Location: Vilvoorde(kassei)

Post by The Iceman »

Je kan op me tellen :wink:
Nederlandstalige en Engelstalige newbie's zijn welkom met hun vragen .
Image
RSCA: te groot voor België, soms niet groot genoeg voor Europa
Sjalaam
Member of the Soccer Project Association
Posts: 1131
Joined: Fri Jul 01, 2005 8:21 am
Location: Drongen (Baarle)
Contact:

Post by Sjalaam »

ik stel me ook kandidaat als mentor
season 7 : 3es in G
season 8 : 5es in G (allebij express blijven zitten voor de achterban)
season 9 : Eerstes met 87 punten
season 10 : ik hoop top-3 in F

Image
Quansey
Team President
Posts: 588
Joined: Sun Jun 05, 2005 12:02 pm
Location: Hoboken

Post by Quansey »

ik heb één seizoen achter de rug inmiddels, dus heb ik wel al flink wat onder de knie.
Maar om het spel echt helemaal in mijn vingers te krijgen, denk ik wel dat een mentor een zeer nuttige hulp kan zijn.

Ik vind het alvast een prima idee, Isis. :wink:

Waar kan ik zo eentje afhalen?? :D
Quansey - Hoboken Wanderers
Neorej
Member of the Soccer Project Association
Posts: 2398
Joined: Fri Feb 18, 2005 4:03 pm

Post by Neorej »

ik vind het een belachelijk id, het leuke aan het spel is net een eigen taktiek hebben, zelf het beste proberen te zoeken enz ...
Wij, gevorderde managers, spelen dit spel (volgens mij toch) net daarom zo graag ...
Ik ben er alleszins tegen, en ik hoop dat het niet vlot ;)
Trouwens, vele beginnende managers zitten NIET op het forum.
Ik zat i|h begin ook niet op het forum ...
Dit was mijn mening :p
Manager ofYotto
Image
Image
Peja
Member of the Soccer Project Association
Posts: 4383
Joined: Tue Apr 13, 2004 10:58 am
Location: Genk (Belgium)

Post by Peja »

Neorej wrote:ik vind het een belachelijk id, het leuke aan het spel is net een eigen taktiek hebben, zelf het beste proberen te zoeken enz ...
Wij, gevorderde managers, spelen dit spel (volgens mij toch) net daarom zo graag ...
Ik ben er alleszins tegen, en ik hoop dat het niet vlot ;)
Trouwens, vele beginnende managers zitten NIET op het forum.
Ik zat i|h begin ook niet op het forum ...
Dit was mijn mening :p
Ik denk dat in het begin veel mensen een flater begaan hebben in SP, en enkelen daarvan wensen dit niet toe aan anderen, en willen hen een beetje wegwijs maken. Simpel toch, en nogal vriendelijk om hun hulp aan te bieden aan onbekende newbies, die waarschijnlijk niks snappen van dit spel en een beetje leiding nodig hebben.

Ikzelf kon indertijd geen hulp vragen voor de beste tactiek, er bestond geen beginners-guide, er waren geen mensen die me tips konden geven, integendeel, ik moest met een heel aantal anderen alles van 0 af aan beginnen. Dan had ik het veel handiger gevonden om een beetje hulp van een gevorderde speler te krijgen...

En bij deze ben ik dus ook kandidaat-mentor... (Communicatie liefst via MSN, ofwel berichten op SP :) )
Last edited by Peja on Thu Jul 28, 2005 8:16 am, edited 1 time in total.
Image
Neorej
Member of the Soccer Project Association
Posts: 2398
Joined: Fri Feb 18, 2005 4:03 pm

Post by Neorej »

Peja wrote:
Neorej wrote:ik vind het een belachelijk id, het leuke aan het spel is net een eigen taktiek hebben, zelf het beste proberen te zoeken enz ...
Wij, gevorderde managers, spelen dit spel (volgens mij toch) net daarom zo graag ...
Ik ben er alleszins tegen, en ik hoop dat het niet vlot ;)
Trouwens, vele beginnende managers zitten NIET op het forum.
Ik zat i|h begin ook niet op het forum ...
Dit was mijn mening :p
Ik denk dat in het begin veel mensen een flater begaan hebben in SP, en enkelen daarvan wensen dit niet toe aan anderen, en willen hen een beetje wegwijs maken. Simpel toch, en nogal vriendelijk om hun hulp aan te bieden aan onbekende newbies, die waarschijnlijk niks snappen van dit spel en een beetje leiding nodig hebben.

Ikzelf kon indertijd geen hulp vragen voor de beste tactiek, er bestond geen beginners-guide, er waren geen mensen die me tips konden geven, integendeel, ik moest met een heel aantal anderen alles van 0 af aan beginnen. Dan had ik het veel handiger gevonden om een beetje hulp van een gevorderde speler te krijgen...

En bij deze ben ik dus ook kandidaat-mentor...
begin dan maar allereerst met newbies naar het forum te begeleiden ...
ze kunnen trouwens alles al vragen op het forum!
Manager ofYotto
Image
Image
Isis
Member of the Soccer Project Association
Posts: 4702
Joined: Fri May 07, 2004 2:41 pm

Post by Isis »

Mensen die een mentor zoeken: gelieve ook even te vermelden hoe je het liefst met hem / haar communiceert.
Last edited by Isis on Thu Jul 28, 2005 8:06 am, edited 1 time in total.
OscarCookie
Member of the Soccer Project Association
Posts: 2601
Joined: Thu Sep 16, 2004 3:44 pm
Location: Hasselt (BE)

Post by OscarCookie »

Isis wrote:Mensen die een mentor zoeken: gelieve ook even te vermelden hoe je het liefst met ham / haar communiceert.
Ik communiceer liever met hesp... Ahja ik wil evt. ook wel mentor zijn, indien er een tekort optreedt...
S1:- S2:3/E34 S3:1/E34 S4:2/D12 S5:2/C4 S6:3/B2 S7:6/B2 S8:2/B2 S9:7/A S10:9/A S11: 9/A S12:12/A S13: 12/B2 S14:1/C5 S15:6/B2 S16:2/B2 S17:7/A S18:16/A
S36: ?/H38
Post Reply

Return to “Alles over SP / Vragen”